torsdag 18. april 2013

Velsignede, god kjøttkaker





Min beste kjøttkakemiddag

Jeg innrømmer det gjerne. Kjøttkaker i brun saus er hverdagsmiddag jeg liker godt!
Vi må ikke glemme tradisjonsmaten og det er artig å kunne servere hjemmelagede kjøttkaker.
Jeg kjøper kjøttdeig og sper mine egne kaker, så får jeg den autentiske smaken slik kjøttkaker skal smake, med rene råvarer og smak av muskat, ingefær og pepper.
Ved hjelp av kjøkkenmaskinen er det raskt å spe 1 kg kjøttdeig og steke opp mange kjøttkaker, så har jeg flere middager i samme slengen. Porsjoner ut i tette bokser og fryser inn resten. Kjøttkakene kan fryses i ca. 3 mnd.

1 kg kjøttdeig
3 ts salt
1 ts pepper
1 ts ingefær
1 ts muskat
5 ss potetmel
ca. 4 dl lettmelk

Lettvint brun saus:
1/2 l væske (vann + kokekraften)
2 ts maisenna
2-3 ss kjøttfond på flaske eller 1 kjøttbuljong terning
1-2 ss smør
salt
pepper
evnt. litt soyasaus

Arbeid deigen først godt med salt til deigen blir seig.
Tilsett krydder og potetmel og spe med melk til en passe fast farse. Kjør den godt sammen.
Smelt smør i stekepannen og form til kjøttkaker, som stekes pent brune på begge sider.
Legg kjøttkakene over i en annen kjele med litt vann og la de bli ferdig på svak varme under lokk.

Lag sausen. Kok opp vann og kraft og spe med maisenna rørt ut i litt kaldt vann. Smak sausen til med kjøttfond eller buljongterning.,salt og pepper. Pisk inn litt smør.
Legg kjøttkakene i sausen.
I dag ble det mandelpoteter, brokkoli, 1/2 tomat og rikelig med tyttebærsyltetøy som tilbehør!
Jeg lover det smakte herlig og min eldste var henrykt over mors kjøttkaker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar