lørdag 20. april 2013

Thaikylling til lørdagskosen



Min aller enkleste og beste thaigryte med kylling
(ca. 4 porsjoner)

Det blir gjerne en eller annen kyllingvariant til helgekosen. Av og til smaker det bare så godt med thaigryte og den vil vil jeg gjerne dele med dere.


ca. 4 kyllingfileter
2 ss nøytral olje
3 vårløk i ringer
1 pose sukkererter
1 boks hermetiske ananas i biter
1 rød paprika i biter
1 boks kokosmelk
1-2 ts rød currypasta
2 keffirlimeblader eller saft og skall av 1 lime
1 hønsebuljongterning
1/2 hakket kinesisk hvitløk
revet fersk ingefær
salt
pepper
peanøtter


Del kylling i biter og stek i raskt i varm panne. Legg alle ingrediensene sammen med kokosmelken i en kjele og la alt trekke på svak varme i ca. 10 minutter.
Smak til og server med kokt ris. Server thaigryten med peanøtter eller chasewnøtter.
OBS. Ønsker du en jevnet saus kan du røre ut 1ts maisenna i kaldt vann og jevne gryten med.



Tipser gjerne om quinoa.

Når jeg koker ris, enten jasmine-  eller basmatiris, tilsetter jeg ofte quinoa frø.
Disse trenger ca. 15 minutter koketid. Når risen har kokt i ca. 5 minutter, legger jeg i quinoa og lar de koke med til alt er ferdig. Tilsett litt mer vann om nødvendig. Da blir risen både mer smaksrik og sunnere. Quinoa er et fantastisk frø fra Mellom Amerika rik på det meste. Du kjøper den i helsekost eller i matbutikker med godt utvalg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar