mandag 22. april 2013

Laup, ekte trøndersk bakverk



Laup med herlig ansissmak

Jeg kjenner godt at jeg er fra Steinkjer når jeg får akutt behov for laup!
Dette er bakverk som gir gode barndomsminner. For 30 eller var det 50 øre kunne vi gå innom bakeren å kjøpe ei laup på vei hjem fra skolen. Herlige store boller med deilig smak av hele anisfrø.
Jeg vet ikke hvorfor det heter laup og jeg er sikker på at dette er typisk for Trønderlag.
Har heldigvis en god gammel oppskrift fra mammas kokebok og den kommer her.
Server laup med smør og brunost, og den er best nybakt, men kan også fryses.

100 g smør

ca. 7 dl melk
80 g gjær

300 g siktet rugmel
100 g sukker
1 ts salt
3 ts hele anisfrø
ca. 700 g hvetemel
sammenpisket egg til pensling

Smelt smør i en kjele og hell på melk. Varm til det er fingervarmt.
Smuldre gjæren i en bakebolle og hell væsken over. Tilsett rugmel, sukker, salt og anis og elt inn hvetemel til en smidig deig,som knapt slipper bakebollen. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin.
Sett deigen lunt til heving under plast i ca. 1 time.
Ta deigen ut på melet bakebord og trill deigen ut til en tykk pølse. Del i store boller, som trilles runde. Legg laupene på bakepapir på stekeplate og etterhev i ca. 30 minutter.
Pensle med sammenpisket egg og stek laupene midt i ovnen i ca. 15 minutter til de har fin farge og er gjennomstekt.
Avkjøl på rist og sett fram fersk laup til alle som er glad i fersk gjærbakst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar