onsdag 23. oktober 2013

Grøtens dag


'

Glutenfri rømmegrøt

I dag 23. oktober er det grøtens dag, virkelig en dag å markere for alle oss som elsker grøt!
Så og så hver morgen spiser jeg havregrøt med røret bær. I dag ble det rømmegrøt på middagsmenyen. Du verden så godt det er!
Jeg laget rømmegrøten glutenfri og da må det ble litt annen framgangsmåte enn den vanlige måten å koke rømmegrøt på. Jeg klarer heller ikke å koke ut fettet når jeg lager grøten på denne måten. Men grøten blir kjempegod kokt slik som beskrevet her og alle kan spise den!
Jeg koker grøten på helmelk eller lettmelk. (Har også laget grøt på lettrømme på akkurat samme måte og det ble også vellykket, men grøten blir ikke fullt så fyldig i konsistens og smak!)

(2 porsjoner)

3 dl seterrømme
2 ss jyttemel
ca. 1/2 l melk
1 ts salt

Varm rømmen i en kjele til den blir varm og tyntflytende. Pisk jyttemelet ut i 1/4 l melk til en klumpfri jevning. Pisk jevningen i rømmen. Spe så med resten av melken til en fyldig grøt. La grøten koke i ca. 5 minutter. Spe med mer melk om nødvendig. Smak til med salt.
Server grøten nykokt med sukker, kanel og smørøye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar