fredag 3. mai 2013

Varmende maisuppe


Varmende spinatsuppe i mai
(4 porsjoner)

Med en aldri så liten grad av vemod vil jeg faktisk anbefale en varm suppe, selv om vi beveger oss ut i "Mai, du skjønne milde".
Har akkurat fyrt i peisen og tent stearinlys!
Etter en liten ettermiddagstur i dynejakke og med pannebånd, har jeg sett at brenneslen så vidt er på vei og snart kan plukkes inn til en tilsvarende suppe, som den du finner her. Det blir stas med selvplukket "ugress", men inntil da må fryserens spinatpose gjøre nytten. (Jeg må bare fortelle at jeg har vokst opp med brenneslesuppe og selv på min konfirmasjon hadde vi brenneslesuppe med kjøttboller på menyen!)

Derfor kan du lage en smakfull og grei spinatsuppe med hardkote egg for å tine deg opp inntil varmen kommer!

1 finhakket sjalottløk
1/2 finhakket kinesisk hvitløk
1 pose frossen spinat, 250 g
2 ss smør
ca. 8 dl vann
2 hønsebuljongterninger eller grønnsakbuljong
2 dl kremfløte eller creme fraiche
2 ts maisenna
salt
pepper
muskat nøtt

Surr finhakket løk og hvitløk i smør. Tilsett spinaten og hell på vann og buljongterninger.
Kok opp og la det koke noen minutter.
Rør maisenna ut i kremfløten og hell i suppen. Kok opp under omrøring og smak til med salt, pepper og muskat.
Hardkok 4-6 egg i ca. 8 minutter. Avkjøl i kaldt vann og skrell eggene.
Del i to og legg egg i den varme suppen.
Server med brød, knekkebrød eller flatbrød.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar