søndag 22. desember 2013

Tomatsild, min aller største sildefavoritt



Tante Aashilds beste tomatsild

Av min gamle tante fikk jeg denne sildeoppskriften for mange år siden. Det har blitt en tradisjon å lage denne silden til hver jul hos oss. Jeg minnes koselige koldtbord som ble servert hjemme hos tante. Det var så mye godt og så delikat laget. Heldigvis har jeg fått mange av hennes oppskrifter.

1 glass sild

4 kryddersildfileter
1 dl ketchup
1 dl olje, nøytral
1 dl sukker
1 finhakket stor løk
3 finhakkede sylteagurker
10 svarte pepperkorn
1 laurbærblad
5 nellikspiker

Bland sammen ketchup, olje og sukker og rør til sukkeret er oppløst.
Tørk silden godt og skjær den i små terninger.
Finhakk løk og sylteagurk. Bland i sausen sammen med krydder. Legg silden på glass og sett den kjølig noen dager før servering.


Karrisild

Karrisild er også en favoritt i julen. Lettvint sild å lage og den holder seg gjennom hele julen

1 glass sild

4 kryddersildefileter
1-2 epler i små terninger
1 rødløk i tynne båter
1 pk. majones
1 dl lettrømme
1 1/2-2 ts karri

Tørk silden godt og skjær i tynne biter på skrå.
Bland sammen majones, lettrømme og karri.
Rør alle ingrediensene sammen og legg på glass.
Sett kjølig til servering.
Silden kan serveres med kokte egg og pyntes med frisk dill-

1 kommentar:

  1. Hvor mye veier en sildefilet? Bor i utlandet og får kun tak i utvannet salt sild som er skåret i biter.

    SvarSlett