fredag 14. juni 2013

Rabarbra og jordbærmarmelade med ingefær



Jeg har vært så heldig å få en pose med herlige rabarbrastilker fra venninne og kollega Mette og nå har jeg akkurat kokt syltetøy. Hadde 1 kurv jordbær i kjøleskapet også og alle vet at jordbær og rabarbra er en heldig smakkombinasjon, i tillegg til at jordbærene gir marmeladen herlig rød farge.
Blir nesten litt trist når jeg går forbi flotte hager i nabolaget og ser at folk ikke tar vare på rabarbraen. Den er supergode i pai, saft, suppe m.m.
Husk at rabarbra er best før St. Hans og du må gjerne fryse rabarbra uten forvelling. Del rabarbra i biter og legg i porsjoner i fryseren!

1/2 kg rabarbra
1/2 kg sukker
ca. 200 g jordbær
ca. 2-3 ss frisk revet ingefær


Rens rabarbra og skjær i biter.
Rens jordbær og del i biter. Legg jordbær, rabarbra og sukker i en kjele og varm opp på svak varme under lokk.
Når det koker opp rører du i marmeladen og den får koke i ca. 10 minutter. Smak til med frisk revet ingefær.
Ha marmeladen over på rene varme glass, gjerne Norgesglass.
Oppbevar kjølig.

Server marmeladen til frokostbrødet, men gjerne også til ost som camenbert, ridder og brie!.


1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett